PENGURUSAN STRESS DALAM MENGHADAPI PEPERIKSAAN


Disediakan Oleh :
Puan Faezah Nayan
Kaunselor
Pusat Kaunseling
Hal Ehwal Pelajar
Universiti Utara Malaysia


STRESS? APA ITU STRESS?


DEFINISI STRESS


a) EUSTRESS
- Boleh menyesuaikan diri
- Stress yang membina

b) DISTRESS
- Tidak boleh menyesuaikan diri
- Boleh merosakkan diri

= Oleh itu, stress ialah situasi yang menganggu atau membina kehidupan.

 

Esok keputusan peperiksaan akan keluar

INDIVIDU A

Gementar seluruh badan, emosi tidak menentu, kadang-kadang wujud perasaan marah kepada adik-adik, kawan-kawan dan orang di sekeliling, tidak tentu arah, sebentar di ruang tamu, sebentar keluar di halaman rumah, sebentar berbaring di dalam bilik…..


INDIVIDU B

Tenang, gembira, tingkah laku seperti biasa.

= Tidak semua stress membawa keburukan, jika tidak sudah tentu semua manusia tidak bertanggungjawab kepada diri masing-masing.




FAKTOR YANG MEMPENGARUHI STRESS (INTERNAL)


a) KEPERLUAN DAN KEMAHUAN
Status > Kuasa > Kasih Sayang > Prestasi > Kesihatan > Keselamatan


b) PERWATAKAN
Manusia berbeza ada yang cepat stress dan ada yang lambat


c) KENDIRI YANG TERLALU IDEAL
Bercita-cita tinggi tetapi tidak berusaha


d) KOGNITIF
Banyak berfikir perkara-perkara negatif


e) TIDAK SELARAS PERSONALITI


f) KELEMAHAN DALAM KOMUNIKASI BERBAHASA
Sukar berinteraksi dengan orang lain, maklumat yang ingin disampaikan tidak dapat diterima dengan berkesan, jika tidak diatasi stress akan berlaku.



FAKTOR YANG MEMPENGARUHI STRESS (EXTERNAL)


a) PERSEKITARAN
Cuaca, bising, sibuk, kawalan tempat belajar

b) HUBUNGAN DENGAN KELUARGA
Suami isteri, ibu anak, ibu bapa anak

c) SOSIAL DAN TEMPAT KERJA
Komunikasi yang mencetuskan masalah di tempat kerja



SIMPTOM STRESS


a) Menghadapi masalah makan dan tidur
b) Penyalahgunaan dadah
c) Kerja bertangguh
d) Masalah membuat keputusan
e) Sukar menguruskan diri sendiri
f) Sifat seteru, cepat naik angin
g) Tahap kekecewaan tinggi
h) Cepat terkejut
i) Berpeluk tubuh, menggigit kuku
j) Nafas sesak
k) Hilang upaya berfikir secara berkesan
l) Masalah kesihatan – gatal, selesama, letih, lesu, panik, gelisah, ulser, sakit kepala, serangan jantung



PENGURUSAN STRESS


a) Riadah – Riadah bersama kawan-kawan buat kita gembira
b) Ganjaran Diri – Penghargaan diri “Aku juga mempunyai bakat dan potensi cemerlang, kerana itu aku juga berhak cemerlang.
c) Percakapan Diri yang Membina – “Aku boleh melakukannya” “ Tentu ada rahsia di sebalik kejayaan tersebut”
d) Kerja Kemasyarakatan dan Kebajikan – Menyertai projek kolej atau kerja-kerja amal di dalam atau luar universiti
e) Penulisan – Bagi yang tidak gemar berpersatuan, luahkan perasaan dalam bentuk penulisan kreatif dan dinamik.
f) Berjenaka – Mengurangkan stress kerana dapat menghiburkan hati
g) Ketenangan (Bebaskan Diri) – Cari tempat yang jauh daripada orang ramai dan menjerit sekuat hati (membebaskan ketegangan yang terkumpul)
h) Meninjau Orang yang Kurang Bernasib Baik – kadang-kala orang stress kerana rasa diri serba kekurangan. Oleh itu, tinjau nasib orang lain.



TEKNIK ATASI STRESS


- Jumpa para professional
- Alih pandangan kepada yang relaks (tengok ikan dalam akuarium)
- Gunakan teknik meditasi
- Laksanakan latihan fizikal – jalan 5 minit
- Menyusun keutamaan tugas
- Tulis perasaan / cakap dalam pita rakaman
- Dapatkan sokongan emosi dari orang lain
- Latihan pernafasan mendalam
- Mengurus masa
- Mandi dalam air suam
- Teknik besarkan situasi ke tahap tak masuk akal
- Melihat dari segi positif
- Menguasai kehidupan anda – menyelesaikan masalah
- Tetapkan semua matlamat yang realistik
- Ingat peranan anda di dunia


KESIMPULAN




Sekiranya kita faham faktor-faktor yang menyebabkan stress, ia dapat memberikan kita celik akal bagaimana kedudukan kita sebagai pelajar. Jika kita berada dalam keadaan stress, apabila menghadapi peperiksaan, maka laksanakanlah cara-cara mengurus stress dengan baik.

Jika stress itu tidak dapat diurus dengan baik ia pasti akan menghempap dan membebankan anda sekalipun anda sedang menjalankan tugas atau belajar.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan