Pengetahuan Tambahan 4

berjalan pantas meningkatkan usia


Robot Gorila Memadamkan Api


Berdasarkan rangka tulang gorila, pakar Jepun telah berjaya mencipta sejenis robot yang boleh meniru gaya gorila berjalan.
Robot tersebut mempunyai 24 bahagian sendi. Dengan alat pengesan inframerah yang terpasang pada sendi-sendinya, robot gorila boleh bertindak balas mengikut keadaan sekeliling. Jika berada di landaian, robot tersebut boleh bergerak dengan keempat-empat kaki merangkak ke landaian seperti gorila.
Apakah kegunaan robot ini? Menurut pakar Jepun, mereka berharap robot tersebut boleh memanjat anak tangga dan memadamkan api seperti ahli bomba.


Robot yang Paling Kecil di Dunia


Tahukah anda apakah saiz robot yang paling kecil di dunia? Saiz robot yang paling kecil hanya 16 sentimeter. Robot ini lebih kecil daripada tapak tangan orang dewasa. Robot tersebut bukan sahaja pandai menari ‘break dancing’ dan tarian hula-hula, malah juga pandai bersenam. Harga setiap robot mencecah lebih daripada Ringgit Malaysia lima ribu. Robot ini bakal menjadi alat permainan yang popular bagi orang dewasa kelak.


Berjalan Pantas Dapat Memanjangkan Hayat


Pakar Amerika telah mengambil masa 10 tahun untuk memerhatikan seramai 500 orang tua dan mendapati orang yang berjalan dengan pantas lebih panjang hayat berbanding orang yang berjalan lambat. Menurut pakar tersebut, kajian ini menunjukkan bahawa kepantasan berjalan merupakan ‘isyarat’ jangka hayat seseorang. Ini kerana berjalan bukan sahaja merupakan senaman yang baik, malah berjalan dengan cepat boleh menyihatkan badan. Selain pakar Amerika, pakar Jepun juga mendapati orang yang panjang hayat mempunyai tabiat berjalan dengan pantas.

Sumber : Teman Pintar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan