FAKTA DUNIA (SATU)

Tahukah Anda?

Gunung Krakatoa di Indonesia meletus pada tahun 1883. Letusannya sangat kuat dan dapat didengar dalam jarak 5000 kilometer.


Tahukah Anda?

Letupan gunung berapi Krakatau di Indonesia pada 27 Ogos 1883 menyebabkan berlaku gelombang tsunami, telah mengorbankan 36,000 jiwa. Gelombang ini boleh dirasai hingga ke England.


Tahukah Anda?

Penyakit malaria merupakan wabak yang serius dalam abad ke-20. Sejumlah 1.5 – 1.7 juta mati akibat penyakit ini setiap tahun dan hampir satu juta kanak-kanak bawah umur lima tahun menjadi mangsanya. Lebih 90% daripada jumlah kematian adalah di Negara Afrika.


Tahukah Anda?

Setiap tahun, barah telah meragut nyawa ribuan wanita di Amerika Syarikat. Barah paru-paru membunuh lebih 46,000 wanita negara tersebut. Kematian dapat dielakkan jika wanita lebih peka dan sering membuat pemeriksaan kesihatan.

KAUNSELING DAN PENASIHATAN

Oleh :


Muhammad Salleh Ahmad Fadzillah
Pengarah
Pusat Kaunseling
Jabatan Hal Ehwal Pelajar
Universiti Utara Malaysia


PENGENALAN


- Kaunseling adalah humanistik dan juga eksistential.
- Kaunseling menumpukan perhatian kepada kesihatan dan perkembangan dan tidak hanya kepada pemulihan dan pemuliharaan.
- Kaunseling juga didasarkan kepada pemikiran bahawa manusia berdaya mengurus diri dan sentiasa berusaha mengekalkan dan memajukan realiti peribadi dan sosialnya.


SKOP KAUNSELING


Perkhidmatan Kaunseling :
  • Perkhidmatan yang memberi peluang kepada klien untuk membina kehidupan yang lebih bahagia dan bermakna. Ia merangkumi usaha kerja dengan individu atau kumpulan. Objektif perhubungan kaunseling berbeza mengikut klien.
  • Skop perkhidmatan meliputi isu-isu perkembangan, analisis masalah dan penyelesaian masalah, membuat keputusan, menangani krisis, mengembangkan kefahaman kendiri, memperkukuh kekuatan emosi, meningkatkan hubungan serta menggalakkan interaksi antara individu lain.
  • Kaunselor berperanan sebagai fasilitator kepada klien dalam menangani isu dan masalah yang dihadapi dengan menghormati digniti diri, nilai dan keupayaannya.



APA YANG ANDA SEDANG RASAKAN SEKARANG?


Dengan menceritakan atau meluahkan perasaan anda kepada orang lain, ia dapat membantu meringankan tekanan perasaan yang anda hadapi.


SIAPAKAH YANG SUDI MEMBERIKAN PERTOLONGAN?


- Jiran sebelah rumah
- Kawan di pejabat
- Sahabat lama di universiti
- Ibu bapa di kampung
- Anak-anak
- Suami atau isteri
- Ketua kampung atau Tok Penghulu

Mereka yang paling sesuai ialah : “Mereka yang mempunyai kemahiran membimbing, membantu dan mendengar masalah dengan berkesan”.


KEMAHIRAN ASAS MENOLONG


-Kemahiran membina hubungan
- Tahap tenaga
- Kedudukan dan pergerakan tubuh badan
- Pergerakan tangan dan kaki
- Senyuman
- Nada suara
- Suara-suara separa bahasa
- Kemahiran membalas (responding) layanan lisan
- Menyoal
- Merumus
- Konfrantasi 


CIRI-CIRI PENOLONG YANG BAIK :


CARING - Mengambil berat melalui mendengar dengan cermat dan menumpukan perhatian kepada idea dan perasaan. 

UNDERSTANDING – Merasai perasaan dan pengalaman individu yang bercakap. Elakkan daripada menilai, melabel atau menghukum.

TRUSTING – Setelah mendapat perhatian dan difahami oleh individu lain, anda akan berasa selamat dan yakin serta mula mempercayai mereka. Bersedia untuk menerima pendedahan kendiri.

ACCEPTING – Menerima seadanya tanpa sebarang perasaan yang negatif dan menghormati mereka.

LISTENING – Dapat memahami apa yang diperkatakan dan mendengar idea, pengalaman serta perasaan yang disampaikan.

EMPATHY – Keupayaan seseorang melihat sesuatu daripada perspektif yang lain dan berupaya memahami orang lain dengan mendalam.

POSITIVE THINKING – Keupayaan seseorang melihat kebaikan dan kelebihan sesuatu yang berlaku daripada melihat keburukan dan kelemahan yang berlaku.

SUPPORTING – Memberi sokongan bukan kebergantungan.


PERLAKUAN YANG MENOLONG :


a) LISAN

-Menggunakan perkataan yang difahami.
- Menggunakan perasaan dan menjelaskan kenyataan.
- Mentafsir dengan tepat dan sesuai.
- Menolong merumus kenyataan.
- Menggunakan respon minimum.
- Memberi maklumat yang sesuai.
- Tidak menilai atau menghukum.
- Menunjukkan kemesraan dengan bertegur sapa.
- Menjawab soalan yang berkaitan dengan diri jika ditanya oleh rakan.
- Membuat pendedahan diri mengikut kesesuaian masa dan keadaan.
- Menolong rakan memahami perasaannya sendiri.

b) TANPA LISAN

- Nada suara serendah nada suara rakan
- Mengekalkan hubungan mata yang selesa
- Menganggukkan kepala tanda mendengar
- Memberi senyuman yang menggalakkan
- Menggunakan gerak tangan menunjukkan sedang mendengar
- Mencondongkan badan ke hadapan tanda berminat untuk mendengar
- Duduk tidak terlalu jauh atau dekat untuk keselesaan rakan
- Menggunakan sentuhan mesra mengikut kesesuaian tempat, masa dan penerimaan rakan


PERLAKUAN YANG TIDAK MENOLONG :


a) LISAN

- Memberi nasihat
- Menyalahkan
- Menyoal bertalu-talu
- Mencungkil pada masa yang tidak sesuai
- Mengarah atau menuntut
- Menggunakan perkataan atau bahasa yang tidak difahami
- Mengalih tajuk perbincangan
- Bercakap tentang diri sendiri terlalu banyak sehingga mengubah fokus
- Bercakap tinggi diri dan serba tahu
- Menganalisa secara keterlaluan

b) TANPA LISAN

-Tidak memandang rakan
- Duduk terlalu jauh
- Air muka masam
- Mencebik bibir
- Tingkah laku yang tidak menyenangkan seperti mengetuk meja
- Bercakap terlalu cepat atau lambat

PENGURUSAN STRESS DALAM MENGHADAPI PEPERIKSAAN


Disediakan Oleh :
Puan Faezah Nayan
Kaunselor
Pusat Kaunseling
Hal Ehwal Pelajar
Universiti Utara Malaysia


STRESS? APA ITU STRESS?


DEFINISI STRESS


a) EUSTRESS
- Boleh menyesuaikan diri
- Stress yang membina

b) DISTRESS
- Tidak boleh menyesuaikan diri
- Boleh merosakkan diri

= Oleh itu, stress ialah situasi yang menganggu atau membina kehidupan.

 

Esok keputusan peperiksaan akan keluar

INDIVIDU A

Gementar seluruh badan, emosi tidak menentu, kadang-kadang wujud perasaan marah kepada adik-adik, kawan-kawan dan orang di sekeliling, tidak tentu arah, sebentar di ruang tamu, sebentar keluar di halaman rumah, sebentar berbaring di dalam bilik…..


INDIVIDU B

Tenang, gembira, tingkah laku seperti biasa.

= Tidak semua stress membawa keburukan, jika tidak sudah tentu semua manusia tidak bertanggungjawab kepada diri masing-masing.




FAKTOR YANG MEMPENGARUHI STRESS (INTERNAL)


a) KEPERLUAN DAN KEMAHUAN
Status > Kuasa > Kasih Sayang > Prestasi > Kesihatan > Keselamatan


b) PERWATAKAN
Manusia berbeza ada yang cepat stress dan ada yang lambat


c) KENDIRI YANG TERLALU IDEAL
Bercita-cita tinggi tetapi tidak berusaha


d) KOGNITIF
Banyak berfikir perkara-perkara negatif


e) TIDAK SELARAS PERSONALITI


f) KELEMAHAN DALAM KOMUNIKASI BERBAHASA
Sukar berinteraksi dengan orang lain, maklumat yang ingin disampaikan tidak dapat diterima dengan berkesan, jika tidak diatasi stress akan berlaku.



FAKTOR YANG MEMPENGARUHI STRESS (EXTERNAL)


a) PERSEKITARAN
Cuaca, bising, sibuk, kawalan tempat belajar

b) HUBUNGAN DENGAN KELUARGA
Suami isteri, ibu anak, ibu bapa anak

c) SOSIAL DAN TEMPAT KERJA
Komunikasi yang mencetuskan masalah di tempat kerja



SIMPTOM STRESS


a) Menghadapi masalah makan dan tidur
b) Penyalahgunaan dadah
c) Kerja bertangguh
d) Masalah membuat keputusan
e) Sukar menguruskan diri sendiri
f) Sifat seteru, cepat naik angin
g) Tahap kekecewaan tinggi
h) Cepat terkejut
i) Berpeluk tubuh, menggigit kuku
j) Nafas sesak
k) Hilang upaya berfikir secara berkesan
l) Masalah kesihatan – gatal, selesama, letih, lesu, panik, gelisah, ulser, sakit kepala, serangan jantung



PENGURUSAN STRESS


a) Riadah – Riadah bersama kawan-kawan buat kita gembira
b) Ganjaran Diri – Penghargaan diri “Aku juga mempunyai bakat dan potensi cemerlang, kerana itu aku juga berhak cemerlang.
c) Percakapan Diri yang Membina – “Aku boleh melakukannya” “ Tentu ada rahsia di sebalik kejayaan tersebut”
d) Kerja Kemasyarakatan dan Kebajikan – Menyertai projek kolej atau kerja-kerja amal di dalam atau luar universiti
e) Penulisan – Bagi yang tidak gemar berpersatuan, luahkan perasaan dalam bentuk penulisan kreatif dan dinamik.
f) Berjenaka – Mengurangkan stress kerana dapat menghiburkan hati
g) Ketenangan (Bebaskan Diri) – Cari tempat yang jauh daripada orang ramai dan menjerit sekuat hati (membebaskan ketegangan yang terkumpul)
h) Meninjau Orang yang Kurang Bernasib Baik – kadang-kala orang stress kerana rasa diri serba kekurangan. Oleh itu, tinjau nasib orang lain.



TEKNIK ATASI STRESS


- Jumpa para professional
- Alih pandangan kepada yang relaks (tengok ikan dalam akuarium)
- Gunakan teknik meditasi
- Laksanakan latihan fizikal – jalan 5 minit
- Menyusun keutamaan tugas
- Tulis perasaan / cakap dalam pita rakaman
- Dapatkan sokongan emosi dari orang lain
- Latihan pernafasan mendalam
- Mengurus masa
- Mandi dalam air suam
- Teknik besarkan situasi ke tahap tak masuk akal
- Melihat dari segi positif
- Menguasai kehidupan anda – menyelesaikan masalah
- Tetapkan semua matlamat yang realistik
- Ingat peranan anda di dunia


KESIMPULAN




Sekiranya kita faham faktor-faktor yang menyebabkan stress, ia dapat memberikan kita celik akal bagaimana kedudukan kita sebagai pelajar. Jika kita berada dalam keadaan stress, apabila menghadapi peperiksaan, maka laksanakanlah cara-cara mengurus stress dengan baik.

Jika stress itu tidak dapat diurus dengan baik ia pasti akan menghempap dan membebankan anda sekalipun anda sedang menjalankan tugas atau belajar.