:::.Sajian Hati.:::

♥♫♥ BuKaN aiR TaNGaNKu... ♥♫♥

Sinopsis Novel Suamiku Encik Sotong Karya Syikin Zainal

Novel Suamiku Encik Sotong

Novel : Suamiku Encik Sotong
Ketebalan : 610 Halaman
Penerbit : Ilham Karangkraf (Buku Prima)
Pengarang : Syikin Zainal


Erica Soffea melonjak kegembiraan. Mana tidaknya, dialah bakal peneraju Khaleeda Holding. Walaupun hubungannya dengan arwah nenda bukanlah baik sangat pun. Terasa macam hendak buat aksi akrobatik ketika namanya diumumkan ketika bacaan wasiat.

Naik senak kepala Erica bila dia terpaksa dijodohkan dengan sotong peliharaan nenda, Farish. Dah la tak macho, pakai baju warna pink. Kalau bercakap tangan bukan main lentik lagi macam orang nak main mak yong.  Itulah syarat ditetapkan nenda untuk Erica.

Farish terpaksa menerima Erica kerana dua sebab. Pertama, sebab wasiat arwah Tengku Khaleeda. Kedua, kerana tidak tahan dengan perangai berlagak Erica. Lagipun bukan lama sangat dia perlu bergelar suami pada diva yang berlagak itu, tiga tahun sahaja. Dalam tempoh perkahwinan mereka jatuh cinta. Tapi…. Cinta itu bukan mereka berdua. Milik siapa ya?

Cinta Erica dan Farish tersasar jauh. Erica bercinta dengan abang sepupunya sendiri iaitu Izhan dan Farish pula bercinta dengan Dhia Adirra. Perkahwinan mereka hanyalah sekadar catatan di atas kertas yang tidak mempunyai apa-apa makna.

Erica telah terlanjur dengan Izhan sehingga mengandung dan ketika itu masih isteri Farish. Hubungan Erica dan Izhan mendapat tentangan dari Tengku Atylia iaitu ibu Izhan. Malah, Tengku Atylia ingin menjodohkan Izhan dengan Qarina.

Encik Sotong (Farish) bukan lelaki biasa, tetapi lelaki yang sanggup berkorban segala-galanya demi tidak mahu melihat Erica merana. Walaupun jiwa lelakinya menderita, tapi sampai bila?

Cinta Farish hanya untuk Dhia Adirra. Dia telah berkorban dengan menjaga Erica dan mengaku anak yang dikandung Erica adalah miliknya ketika hubungan Erica dengan Izhan mengalami krisis. Sikap tidak ingin bersemuka dalam menyelesaikan masalah menyebabkan hidup Erica merana. Izhan amat mencintai Erica. Tetapi tidak mengetahui apa salahnya sehingga Erica sanggup memutuskan hubungan mereka.

Dhia Adirra mengetahui bahawa cintanya telah dipermainkan kerana Farish tidak berterus terang dengan perkahwinannya, telah lari membawa diri. Farish menjadi kesepian kerana Dhia Adirra tidak mahu mendengar sebarang penjelasan.

Akhirnya semua masalah dan rahsia telah terungkai, Erica kembali kepada Izhan dan melangsungkan perkahwinan mereka. Hubungan Dhia Adirra dan Farish juga kembali mewangi apabila Erica tampil menceritakan segalanya.


“Amboi sedap aje mulut kau mengata kat aku. Aku pun tak ingin nak ambil perempuan macam kau jadi isteri aku tau. Mulut macam puaka.” – Farish

“Bukanlah Kak Ain, bukan Rica nak sembunyikan suami Rica. Tapi dia sibuk maklumlah nak jahit baju pertunangan Izhan dengan Qarina. Faham-faham ajelah golongan tengku-tengku ni bertunang pun kena buat yang grand. Baju tu kalau boleh bukan setakat labuci, lampu lip-lap tu pun kalau boleh dipasang kat baju. Itu yang suami sakit kepala. Nak fikir macam mana nak letak lampu lip-lap kat pergelangan tangan,” - Erica

Kenali Iblis dan Syaitan serta Gangguannya pada Manusia

ANAK SOLEH


Tahukah anda bahawa tanah boleh padamkan api? Oleh itu, kita sebagai manusia yang dicipta daripada tanah boleh mengawal iblis dan syaitan yang dicipta daripada api dari terus menganggu.

Tahukah anda bahawa iblis tidak akan mati sehingga akhirat dan kita boleh menghalang gangguannya dengan mengetahui asal-usul iblis.

Tahukah anda bahawa iblis pernah menangis? Empat kali iblis menangis iaitu :

a) Ketika iblis dinyah dari syurga ke bumi.
b) Kemurkaan Allah kepada Iblis.
c) Ketika surah Al-Fatihah diturunkan.
d) Berlaku ijab dan qabul.


Sebab Iblis Sakit Hati pada Manusia


1. Manusia itu sebaik-baik kejadian.
2. Allah S.W.T. menyebut manusia menjadi khalifah iaitu mengurus muka bumi ini.
3. Manusialah penyebab iblis dinyah ke bumi kerana sebelum ini iblis berada di syurga.


Jadi, iblis telah mengatur strategi untuk melihat manusia melakukan perkara yang dilarang oleh Allah S.W.T. Iblis akan menggangu manusia dengan pelbagai penyakit dan hasad dengki. Oleh itu, sebagai manusia haruslah mencari antibiotik mengelak gangguan iblis ini.


Simptom Terkena Gangguan


1. Selalu sakit tetapi apabila pergi ke hospital tiada penyakit
2. Sakit atas belakang
3. Sakit sendi-sendi utama
4. Migrain
5. Berdebar tanpa sebab
6. Bangun pada waktu pagi ada kesan lebam pada tubuh
7. Ada kesan cakar pada tubuh
8. Perkara kecil menjadi besar kerana marah
9. Haid tidak menentu


Tanda-tanda Terkena Gangguan


1. Susah untuk tidur
2. Mimpi jatuh tempat tinggi
3. Mimpi menyusu
4. Mimpi ular


Langkah Pencegahan dari Terkena Gangguan


1. Kena ada ilmu iaitu tahu asal usul iblis dan ayat yang ditakutinya
2. Sembahyang malam
3. Berzikir
4. Beriman kepada Allah S.W.T.


Penyakit Hati yang Berbahaya


1. Riak dan takabbur
2. Hasad dengki yang memakan segala kebaikan


Amalan untuk Mengelak Rasa Dengki


1. Bersihkan hati dengan berzikir iaitu astafirullah, ya latif dan sebagainya.
2. Bersangka baik.
3. Banyak menolong orang yang menyakiti hati kita.


Tips Mencari Ketenangan Hati


1. Sedar kita hanyalah hamba Allah.
2. Menerima qada dan qadar Allah S.W.T. (hapuskan sikap ‘kalau’ dalam diri).
3. Bersyukur pada Allah.
4. Sabar atas segala ujian.
5. Bersikap dengan sikap wasatiah iaitu kesederhanaan dan qonaah iaitu cukup dengan apa yang ada.
6. Perbanyak amal ibadat.


Sumber : Tanyalah Ustaz

Amalan Seharian Menjadi Penyebab Kefakiran

sikat rambut

Tahukah anda bahawa amalan seharian yang sering kita lakukan boleh menjadi punca kepada kefakiran?

Apa itu kefakiran? Bermaksud mempunyai pendapatan kurang daripada pendapatan orang miskin. Tidak mencukupi keperluan asas harian.

Oleh itu, berusahalah kita menghindarkan perkara yang membawa kefakiran. Antara amalan tersebut ialah :

1. Memakai seluar sambil berdiri.
2. Menyikat rambut sambil berdiri
3. Membiarkan rumah dalam keadaan bersawang.
4. Tidak berdoa selepas sembahyang.
5. Menjahit baju ketika baju masih dipakai atau dibadan.