:::.Sajian Hati.:::

♥♫♥ BuKaN aiR TaNGaNKu... ♥♫♥

Memaparkan catatan dengan label Sinopsis Buku. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Sinopsis Buku. Papar semua catatan

Sinopsis Novel Nada Dering Cinta Karya Deeme Danee

Novel Nada Dering Cinta Karya Deeme Danee

Novel : Nada Dering Cinta

Pengarang : Deeme Danee
Bilangan Halaman : 378 Halaman
Penerbit : GedeBook Sdn. Bhd
Cetakan Pertama : 2014
Sumber Buku : Sahabat (Siti Hajar)
Harga : RM18.50


Sudah bosan hidup di kampung, Farhana nekad berhijrah ke bandar mengikut ajakan Waheda, teman rapatnya yang sentiasa nampak bergaya. Farhana mahu mengubah hidupnya. Dia mahu berjaya dan bergaya seperti Waheda - walau tidak jalan berlenggok, tetapi semua orang pandang!

Waheda pula sudah tidak boleh lari. Dia bukannya bersungguh mengajak Farhana, tetapi cuma ajak-ajak ayam. Habislah reputasinya nanti kalau Farhana tahu semua barang yang melekat di tubuhnya itu diperoleh dengan berhutang di sana sini. Waheda hanya bekerja sebagai Operator Pengeluaran di sebuah kilang di Kuala Lumpur.

Tiba di bandar, Farhana umpama rusa masuk kampung. Semuanya nampak indah di mata. Kenaifan Farhana menjadi modal kepada Idzuan bagi memperdayakan gadis mulus itu dengan menawarkan telefon idaman Farhana - telefon terbaru dengan spesifikasi yang tinggi.

Seorang lagi jejaka iaitu Zulkarnain yang menjadi pemerhati setia begitu marah dengan sikap Farhana yang terlalu mempercayai Idzuan sehingga sanggup meminjamkan wang kepada lelaki itu. Teguran Waheda dan Zulkarnain mengundang rasa tidak senang sehingga mencetuskan pergaduhan antara mereka bertiga!

Zulkarnain telah jatuh cinta pandang pertama pada Farhana sejak Farhana menjejak kaki di Kuala Lumpur lagi. Ciri-ciri isteri idamannya ada pada Farhana. Pelbagai cara dilakukan untuk menambat hati Farhana. Malah Zulkarnain sanggup mengupah penyiasat untuk mengetahui semua aktiviti Farhana. Sehinggalah tertangkapnya Idzuan yang telah menipu ramai orang. Farhana mula sedar dan merindui Zulkarnain.

Farhana kembali ke kampung untuk meminta maaf pada sahabatnya Waheda. Cinta Zulkarnain yang tidak pernah layu pada Farhana, telah melamar idaman hatinya itu. Mereka berdua disatukan dalam sebuah majlis. 

Dari mana datangnya lintah,
Dari sawah turun ke hati;
Dari mana datangnya cinta, 
Dari mata turun ke hati.

Letusan marak lahar kebahagiaan seolah-olah menular ke seluruh jiwa setiap insan yang ada. Melodi 'Nada Dering Cinta' sentiasa berentak dalam dua hati yang kini terikat untuk saling melengkapi.

Sinopsis Novel Cukup Derita Itu Karya Siti Rosmizah

Novel Cukup Derita Itu Karya Siti Rosmizah

Novel : Cukup Derita Itu

Pengarang : Siti Rosmizah
Bilangan Halaman : 1170
Penerbit : SR Publication
Cetakan Pertama : 2014
Sumber Buku : Sahabat (Ain)
Harga : RM38.90

          Ellana dan Ellani, kembar seiras yang tinggal bersama mak ngahnya selepas kematian ibubapa mereka. Mak Ngah Gayah membezakan kasih sayangnya. Ellana dilayan bagaikan puteri. Sedangkan Ellani diperlakukan tidak ubah seperti hamba abdi.

          ”Kenapa kau tak mati ikut mak kau! Kau ni memang menyusahkan aku! Dahlah hidup merempat! Buat tak sedar diri pulak! Kalau kau berani lagi melawan aku. Aku sagat-sagat muka kau dengan berus dawai. Biar jadi hodoh! Dasar budak tak guna!” hamun Mak Ngah Gayah.

          Sedih. Menangis. Tak setitis pun air mata Ellani keluar. Untuk apa? Itulah rutin hidupnya. Maki hamun, pukul dah sebati dalam dirinya. Nak menangis? Berbaloi ke? Dapat raih simpati mak ngah? Jangan harap!

          Zarul Zafran lelaki tampan yang bekerjaya sebagai seorang pensyarah. Cinta pandang pertama pada Ellana membawa mereka hampir ke gerbang perkahwinan. Takdir menentukan segalanya. Zarul ditimpa kemalangan. Ellana bolehkan mati dalam hatinya.

          Dalam Ellani melalui kemelut hidupnya. Kasih lelaki ini bolehkan beralih padanya. Adoi! Serasa nak gugur jantung Ellani dibuatnya. Cinta? Kasih? Apa semuanya ni? Doktor mengesahkan Zarul Zafran telah hilang ingatan akibat kemalangan itu. Cinta Zarul selama ini untuk Ellana beralih pula kepada Ellani. Ellani sukar untuk menerimanya. Lelaki yang hampir menjadi abang iparnya bolehkan jatuh hati dengannya. Pelik!

          Namun, demi kebahagiaan seorang yang telah dianggap seperti ibu. Ellani akur dengan ketentuan jodohnya. Zarul Zafran akhirnya menjadi suaminya. Berbagai onak dan duri dilalui sepanjang perkahwinan mereka. Ada yang suka dan duka. Hasil perkahwinan itu, lahirlah pasangan kembar iaitu Afiq dan Nia.

          Dendam yang berlingkar dalam hati mak ngah dan Ellana menambahkan derita hidup Ellani. Kasih Zarul kembali beralih pada cinta pertamanya setelah ingatannya kembali pulih. Pengorbanan Ellani tidak dihargai. Ellani diseksa. Jiwanya merana.

          “Ellani binti Rashdan, aku Zarul Zafran bin Dato’ Azli ceraikan kau dengan talak satu! Kau keluar dari rumah aku. Hak penjagaan anak-anak aku serahkan sepenuhnya pada kau”.

          Hebat lelaki ini! Hanya melalui SMS dia menjatuhkan talak pada Ellani. Menggigil Ellani membacanya.

          “Allahuakbar! Mak kenapa dia buat Lani macam ni mak! Kenapa dia hina Lani sampai macam ni sekali! Apa salah Lani mak? Apa dosa Lani? Ya Allah! Kuatkan aku Ya Allah! Kuatkan imanku menghadapi dugaan-Mu ini! Raungnya.

          Ellani… cukup derita itu! Cukup derita itu! Dia bagaikan terdengar-dengar suara arwah emaknya dan itulah juga kata-kata yang dijerit dalam hatinya.

          Ellana bukanlah gadis sebaik yang disangka oleh Zarul. Ketika belajar di UK, telah melakukan hubungan sulit dengan lelaki lain. Apabila telah diketahui Zarul, kini baru disedari cintanya hanya untuk Ellani dan anak-anak.

          Zarul sanggup melakukan apa sahaja demi kembali pada Ellani. Malah, sanggup menculik anaknya sendiri ketika di lapangan terbang. Ellani yang tidak dapat berpisah dengan Afiq dan Nia, terpaksa kembali bersama suaminya Zarul Zafran.

          Ellani begitu sukar untuk menerima suaminya seperti dahulu. Dia masih tidak percaya bahawa cinta Zarul hanya miliknya. Apa yang lebih menyakitkan hati, Zarul sanggup membawa Ellana pulang ke rumah mereka semata-mata untuk menyakitkan hati Ellani.

          Pelbagai konflik dan kemelut yang berlaku hingga akhirnya membawa Ellani pergi menghilangkan diri meninggalkan anak-anak. Dia telah nekad untuk berpisah dengan anak-anaknya kerana tidak sanggup lagi tinggal bersama suaminya.

          Zarul yang terlalu menyintai isterinya pergi ke kampung halaman Ellani untuk memujuk isterinya. Terjadilah suatu insiden di mana semasa mereka bergaduh, Ellani telah terbaling buah rambutan ke sarang lebah.

          Hasil lakonan Salwa yang mantap, menjadikan suami isteri ini bersatu dan cinta mereka kekal mewangi. Ellani sesungguhnya masih mencintai Zarul manakala Zarul pula baginya cintanya kepada Ellani bukanlah cinta pertama baginya tetapi cinta terakhir untuknya. Cukup derita itu… Moga selepas ini, kebahagiaan milik mereka buat selama-lamanya.


Antara Watak yang Terlibat

Ellana dan Ellani – Kembar seiras, Ellana adalah kakak kepada Ellani.

Mak Ngah Gayah – Mak saudara kepada Ellana dan Ellani.

Pak Ngah Salim - Bapa saudara kepada Ellana dan Ellani, adik kepada Puan Zaleha.

Puan Zaleha – Ibu kepada Ellana dan Ellani.

Datin Mahani – Sahabat baik Puan Zaleha.

Dato’ Azli – Suami Datin Mahani.

Salwa – Sahabat baik Ellani.

Fariz Mukhriz – Abang Salwa.

Zarul Zafran – Anak sulung Datin Mahani.

Amirul – Anak kedua Datin Mahani.

Afiq dan Nia – Anak kembar Ellani dan Zarul Zafran.

Sinopsis Novel Suamiku Encik Sotong Karya Syikin Zainal

Novel Suamiku Encik Sotong

Novel : Suamiku Encik Sotong
Ketebalan : 610 Halaman
Penerbit : Ilham Karangkraf (Buku Prima)
Pengarang : Syikin Zainal


Erica Soffea melonjak kegembiraan. Mana tidaknya, dialah bakal peneraju Khaleeda Holding. Walaupun hubungannya dengan arwah nenda bukanlah baik sangat pun. Terasa macam hendak buat aksi akrobatik ketika namanya diumumkan ketika bacaan wasiat.

Naik senak kepala Erica bila dia terpaksa dijodohkan dengan sotong peliharaan nenda, Farish. Dah la tak macho, pakai baju warna pink. Kalau bercakap tangan bukan main lentik lagi macam orang nak main mak yong.  Itulah syarat ditetapkan nenda untuk Erica.

Farish terpaksa menerima Erica kerana dua sebab. Pertama, sebab wasiat arwah Tengku Khaleeda. Kedua, kerana tidak tahan dengan perangai berlagak Erica. Lagipun bukan lama sangat dia perlu bergelar suami pada diva yang berlagak itu, tiga tahun sahaja. Dalam tempoh perkahwinan mereka jatuh cinta. Tapi…. Cinta itu bukan mereka berdua. Milik siapa ya?

Cinta Erica dan Farish tersasar jauh. Erica bercinta dengan abang sepupunya sendiri iaitu Izhan dan Farish pula bercinta dengan Dhia Adirra. Perkahwinan mereka hanyalah sekadar catatan di atas kertas yang tidak mempunyai apa-apa makna.

Erica telah terlanjur dengan Izhan sehingga mengandung dan ketika itu masih isteri Farish. Hubungan Erica dan Izhan mendapat tentangan dari Tengku Atylia iaitu ibu Izhan. Malah, Tengku Atylia ingin menjodohkan Izhan dengan Qarina.

Encik Sotong (Farish) bukan lelaki biasa, tetapi lelaki yang sanggup berkorban segala-galanya demi tidak mahu melihat Erica merana. Walaupun jiwa lelakinya menderita, tapi sampai bila?

Cinta Farish hanya untuk Dhia Adirra. Dia telah berkorban dengan menjaga Erica dan mengaku anak yang dikandung Erica adalah miliknya ketika hubungan Erica dengan Izhan mengalami krisis. Sikap tidak ingin bersemuka dalam menyelesaikan masalah menyebabkan hidup Erica merana. Izhan amat mencintai Erica. Tetapi tidak mengetahui apa salahnya sehingga Erica sanggup memutuskan hubungan mereka.

Dhia Adirra mengetahui bahawa cintanya telah dipermainkan kerana Farish tidak berterus terang dengan perkahwinannya, telah lari membawa diri. Farish menjadi kesepian kerana Dhia Adirra tidak mahu mendengar sebarang penjelasan.

Akhirnya semua masalah dan rahsia telah terungkai, Erica kembali kepada Izhan dan melangsungkan perkahwinan mereka. Hubungan Dhia Adirra dan Farish juga kembali mewangi apabila Erica tampil menceritakan segalanya.


“Amboi sedap aje mulut kau mengata kat aku. Aku pun tak ingin nak ambil perempuan macam kau jadi isteri aku tau. Mulut macam puaka.” – Farish

“Bukanlah Kak Ain, bukan Rica nak sembunyikan suami Rica. Tapi dia sibuk maklumlah nak jahit baju pertunangan Izhan dengan Qarina. Faham-faham ajelah golongan tengku-tengku ni bertunang pun kena buat yang grand. Baju tu kalau boleh bukan setakat labuci, lampu lip-lap tu pun kalau boleh dipasang kat baju. Itu yang suami sakit kepala. Nak fikir macam mana nak letak lampu lip-lap kat pergelangan tangan,” - Erica

Novel M.a.i.d Oleh Suri Ryana


  • Mengisahkan Noorul yang bekerja sebagai pembantu rumah kepada Encik Haris. 
  • Encik Haris ialah lelaki bujang yang tinggal di penthouse, bekerja sebagai jurutera. Beliau tinggal berjauhan dari keluarga kerana ingin hidup berdikari. 
  • Noorul menggelar Encik Haris sebagai Mr. F (Fussy) kerana disebabkan sikap Encik Haris yang cerewet. 
  • Encik Haris selalu mencari salah Noorul dan Noorul terpaksa menahan segala karenah Mr. Fussynya.
  •  Pada suatu hari, ibu dan ayah Encik Haris memaksa mereka berdua berkahwin kerana disebabkan gambar mereka berdua yang tersebar luas dalam keadaan yang kurang baik.
  • Mereka dipaksa berkahwin bagi menutup malu agar tidak menjejaskan prestasi perniagaan keluarga Encik Haris. 
  • Gambar tersebut adalah fitnah daripada Asyraf iaitu kawan kepada Noorul yang berdendam terhadap Noorul. 
  • Akhirnya, mereka berkahwin. Perhubungan mereka pada mulanya adalah dingin dan akhirnya mereka berterus-terang terhadap perasaan masing-masing. 
  • Rupa-rupanya mereka telah jatuh cinta sejak pertama kali lagi berjumpa. Mereka  hidup bahagia sebagai suami isteri dan dikurniakan anak yang sangat comel. 
  • Terdapat pelbagai konflik di dalam novel ini iaitu fitnah yang dilakukan oleh Asyraf, ibu Encik Haris yang tidak dapat menerima Noorul sebagai menantunya serta fitnah Elisa terhadap Noorul demi untuk mendapatkan cinta Haris. 


    Cinta Untukmu Oleh Siti Nur Dhuha

      Cinta Untukmu Oleh Siti Nur Dhuha

    Cerita ini mengisahkan empat sekawan yang bersahabat sejak kecil. Syahiman, Haizul, Tiara dan Fazira. Syahiman suka mengusik dan membuli Tiara. 

    Syahiman berasa seronok jika Tiara marah-marah. Syahiman berasa suka jika Tiara memberikan respons. Haizul dan Fazira hanya memerhati sahaja tingkahlaku sahabat mereka yang suka bergaduh.

    Apabila sudah menamatkan pelajaran, mereka berempat bertemu kembali dan bersama-sama ke Kuala Lumpur untuk mencari pekerjaan. Mereka menyewa dua buah rumah. 

    Haizul dan Fazira mendapat pekerjaan yang sesuai dengan pelajaran mereka manakala Syahiman dan Tiara kurang bernasib baik kerana tidak mendapat kerja dengan kos yang diambil di universiti. 

    Syahiman bekerja sebagai buruh manakala Tiara bekerja sebagai pencuci di rumah golongan berada.

    Syahiman amat mencintai Fazira sejak dari kecil kerana kecantikan yang dimiliki berbanding Tiara. Dia meluahkan rasa cintanya kepada Fazira. 

    Tetapi cintanya telah dipermainkan, malah dihina kerana tidak setaraf dari segi pekerjaan dan rupa. Syahiman yang kecewa kerana dihina telah pergi meninggalkan sahabatnya. 

    Tiara rasa bersalah terhadap Syahiman kerana dialah yang memaksa Fazira menerima cinta Syahiman. Tetapi, dia tidak menyangka Fazira sanggup menghina Syahiman. 

    Tiara berasa sangat sedih kehilangan sahabat kerana Syahimanlah yang selalu bersamanya walaupun suka mengusik dan membulinya. Tiara berasa amat kehilangan.

    Fazira sebenarnya mempunyai perasaan terhadap Haizul. Sejak dari kecil Fazira mempunyai perasaan tersebut. Haizul pula tidak sedikit mempunyai perasaan terhadap Fazira apatah lagi mengetahui Fazira sanggup menghina Syahiman.

    Haizul sebenarnya menyukai Tiara. Fazira yang mengetahui akan perasaan Haizul sanggup untuk meracuni Tiara. Malangnya, usahanya itu tidak berjaya kerana Haizul telah menyelamatkan Tiara. 

    Sejak dari peristiwa itu, Haizul dan Tiara telah berpindah rumah meninggalkan Fazira.

    Haizul dan Tiara semakin rapat. Sikap Haizul yang baik dan mengambil berat membuatkan Tiara amat selesa bersama Haizul. Pada suatu hari, Tiara telah terjumpa Syahiman. 

    Syahiman kini telah berjaya dalam hidupnya dan berpenampilan sangat menarik. Dia menjadi idaman setiap wanita.

    Tiara berbaik semula dengan Syahiman. Tetapi Syahiman tetap suka mengusiknya. Syahiman telah jatuh cinta pada Tiara. Dia merasakan hidupnya kosong tanpa Tiara. Hakikatnya, Syahiman tidak dapat hidup tanpa Tiara sejak dari kecil lagi.

    Fazira berdendam apabila cintanya ditolak oleh Haizul. Dia ingin membunuh Tiara. Tetapi segala rancangannya tidak menjadi. 

    Konflik berlaku apabila Tiara menjadi rebutan dua lelaki yang bersahabat baik sejak dari kecil iaitu Syahiman dan Haizul. Siapakah yang akan memiliki Tiara? 

    Adakah Fazira mampu membalas dendam terhadap sahabatnya terutama kepada Haizul?

    Dapatkan novel ini dipasaran untuk mengetahui kisah selanjutnya.....