Bahan Semula jadi untuk Belai Tubuh

pokok lidah buaya

Jika anda ingin membelai tubuh menggunakan bahan semula jadi, panduan berikut boleh dicuba :-


1. Tubuh


Mandian teh bersama pelembap epal dan kelopak bunga ros kaya dengan flavonoid, vitamin C dan pectin yang berfungsi memulih dan menegangkan kulit, mengecilkan liang serta memberi kesegaran berpanjangan.

Caranya, campurkan potongan epal, satu cawan kelopak bunga mawar dan tiga uncang teh chamomile di dalam bekas mandian. Kemudian mandi setiap pagi. Anda juga boleh merebus semua bahan selama 10 minit, kemudian biarkan sejuk. Masukkan ke dalam botol penyembur kemudian setiap pagi semburkan pada wajah dan badan untuk kesegaran.


2. Kaki


Lumur sedikit asam jawa pada tumit kaki kemudian rendam dalam air suam berisi garam (seelok-eloknya garam bukit). Lakukan selalu sehingga tumit kaki bersih dan licin.

Gosok belimbing buluh pada tumit setiap kali sebelum mandi. Biarkan seketika dan gosok dengan kain untuk menghilangkan kulit kasar.

Masukkan beberapa asam keping dan beberapa sudu cuka ke dalam baldi kecil berisi air sejuk. Rendamkan kaki selama 10 minit. Amalkan setiap hari.


3. Kuku kaki dan tangan


Bersihkan daun lidah buaya kemudian sapukan pada kuku setiap hari. Lakukan rawatan ini secara rutin untuk mendapatkan kuku yang cantik dan berkilat.

Bawang putih mengandung zat yang sangat baik untuk menguatkan kuku. Caranya, parut bawang putih sehingga halus, kemudian sapukan pada kuku. Tunggu beberapa minit kemudian bersihkan kuku dengan air sejuk.

Belimbing buluh bermanfaat membersihkan kotoran di celah kuku, sekali gus menguatkan kuku. Caranya, gosokkan belimbing buluh yang sudah dipotong pada kuku kemudian bilas dengan air bersih.

Sumber : Harian Metro (29 Mei 2014)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan