Istilah-istilah Kepenggunaan Bahagian 2


Makanan yang diperkuat “Fortified Food”

Makanan yang telah ditambah dengan bahan-bahan lain atau perasa dan pemakanan asal telah ditambah.


“Food Irradiation”

Proses pemeliharaan makanan yang kontroversi dan meningkatkan jangka hayat makanan melalui kawalan hidupan, organisma mikro di dalam makanan seperti rempah, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran atau menghalang pertumbuhan pada kentang dan bawang. Pejuang-pejuang konsumerisme bimbang tentang lima aspek kesan “irradiation” iaitu kesihatan, keselamatan, pelabelan, pengesahan dan keperluan.


Kepenggunaan Hijau (Green Consumerism)

“Green Consumerism” berkisar kepada ungkapan “semakin sedikit semakin baik”. Ia juga menjadi penting kepada organisasi di mana barang-barang dan perkhidmatan dihasilkan. Tumpuan selaran kepada “Green Consumerism” adalah perolehan barangan dan proses pengeluaran barang-barang yang tidak mementingkan pemeliharaan persekitaran, kesaksamaan sosial dan ekonomi. Politik dan budaya juga menjadi fokus “Green Consumerism”.


Ubat Generik

Semua jenis dadah yang tidak dipatenkan, termasuk yang tempoh tarikh telah luput.


Tambahan Tersembunyi (Hidden Extras)

Tambahan bukan merupakan pilihan yang mesti dibayar apabila membeli barangan atau perkhidmatan tetapi tidak dinyatakan dengan jelas oleh pembekal.


Tambahan Harga yang Tersembunyi (Hidden Extras In Price)

Tambahan harga yang tidak dinyatakan dengan jelas semasa pembelian seperti bayaran penghantaran, bayaran pemasangan dan cukai.


Hadiah Percuma

Ia merupakan hadiah yang disertakan kepada barangan atau diberi percuma jika pembelian dilakukan mencapai satu nilai yang ditentukan. Kadang-kadang hadiah diberikan secara percuma tanpa pembelian khususnya untuk tujuan promosi. Ia memang percuma tetapi para pengguna dinasihatkan supaya meneliti harga barangan apabila hadiah percuma disertakan yang kadang-kala harga dinaikkan secara sulit untuk memasukkan harga hadiah percuma.


“Hazardous Products”

Barang yang boleh membahayakan kesihatan dan keselamatan pengguna. Biasanya barang juga akan membahayakan jika kekurangan penerangan atau amaran.


“Hazardous Waste”

Bahan buangan yang memberikan kesan yang serius kepada kesihatan atau boleh mengakibatkan kematian atau boleh mengancam kesihatan atau persekitaran jika tidak diuruskan dengan benar-benar sempurna.

Pembelian tergesa-gesa

Membeli barang-barang tanpa dirancang terlebih dahulu.


Jingle

“Jingle” mempunyai irama yang mudah diingat yang selalu digunakan untuk iklan barangan dan mudah dikaitkan dengan barangan di dalam pemikiran masyarakat.


Makanan Ringan (Junk Food)

Makanan yang kurang berkhasiat kerana mengandungi gula dan garam yang berlebihan, bahan pengawet atau pewarna yang tidak dibenarkan. Makanan ini boleh membahayakan jika dimakan tanpa makanan lain, misalnya “snack”, gula-gula, kepingan coklat, minuman ringan. Makanan lain seperti burger dan kerepek kentang yang mengandungi banyak lemak dan kalori tetapi sedikit serabut juga sering dipanggil makanan tanpa khasiat.


Jualan Murah

Barangan yang dahulunya dijual dengan harga yang mahal tetapi sekarang ditawarkan dengan harga yang lebih murah. Di setengah-setengah negara, jualan murah dikawal melalui peraturan-peraturan dan undang-undang tertentu yang mensyaratkan bahawa dalam satu tempoh tertentu sebelum jualan murah diumumkan harga barangan berkaitan hendaklah telah dijual dengan harga yang tertentu. Ini bertujuan untuk mengelakkan peniaga mempengaruhi dan menipu pelanggan dengan jualan murah palsu.


Jualan Melalui Pos

Menghantar risalah khusus mengenai jualan barangan atau perkhidmatan melalui pos kepada bakal-bakal pelanggan terpilih dengan mempelawa mereka membuat pesanan terus tanpa melalui kedai. Jualan melalui pos biasanya menggunakan borang jawapan dan pesanan.


Jaminan Pengeluar

Janji nyata atau jaminan yang diberikan oleh pengeluar kepada peruncit yang biasanya disertakan bersama barangan bahawa keupayaan, kualiti barangan adalah seperti yang dinyatakan dan pembaikan serta penggantian akan dilakukan jika barangan tidak memenuhi spesifikasi. Jaminan sedemikian biasanya untuk satu tempoh masa yang tetap.


Jaminan Pemulangan Balik Wang

Jaminan bahawa wang akan dikembalikan sekiranya pembeli tidak berpuas hati dengan barangan yang dibeli.


Jualan Lambak

Jualan barang-barang terpakai atau separuh pakai biasanya dikendali oleh pertubuhan atau kelab untuk mendapatkan wang amal bagi sesuatu projek.


Kerugian Ekonomi (Economic Loss)

Tuntutan undang-undang ke atas kerugian ekonomi ialah konsep yang berkaitan dengan tanggungan barangan di mana pelanggan boleh mendapat pampasan ke atas kerugian kewangan akibat pembelian barang-barang yang rosak (defective) atau tidak sempurna.


Kawalan Mutu

Proses mengekalkan kualiti sesuatu barangan melalui sistem pengeluaran dan seterusnya
khidmat selepas jualan.


Kuasa Pasaran

Kuasa-kuasa tertentu yang boleh mempengaruhi pembelian sesuatu barangan (seperti harga, permintaan, mudah diperoleh dan lain-lain).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan