Khasiat Belimbing Buluh


Selain asam jawa, belimbing buluh sering digunakan sebagai penambah rasa asam di dalam beberapa hidangan makanan. Rasanya yang segar menjadikan belimbing buluh memiliki banyak penggemarnya, terutama bagi pencinta hidangan makanan segar.

Buah ini juga banyak digunakan di dalam beberapa jenis pengubatan alternatif. Ini kerana belimbing buluh mengandungi asid amino, asid nitrat, fenolat, ion kalium, gula serta vitamin, mineral dan air.

Komposisi vitamin per 100g ialah riboflavin (0.026 mg), vitamin B1 (0.010 mg), niasin (0.302 mg), asid askorbat (15.6 mg), karoten (0.035 mg) dan vitamin A (0.036 mg). Selain itu, belimbing buluh juga mengandungi komposisi mineral per 100 g seperti fostor (11.1 mg) kalsium (3.4 mg) dan zat besi.

Berikut merupakan beberapa penyakit ringan yang boleh dirawat dengan resepi belimbing buluh.


Batuk


Jika anda tidak suka untuk mengambil ubat klinik atau hospital ketika batuk, anda boleh mencuba resepi belimbing buluh untuk merawatnya. Caranya cukup mudah. Sediakan 10 biji buah belimbing buluh yang segar dan cuci bersih. Kemudian, tumbuk halus dan tambahkan dua sudu besar air garam. Tapis air tadi dan minum dua kali sehari.


Jerawat


Untuk mengusir jerawat yang timbul, cuba gunakan belimbing buluh pada wajah. Sediakan beberapa biji buah belimbing buluh yang segar dan tumbuk halus. Ramas bahan yang ditumbuk tadi dan tambahkan sedikit jus limau nipis untuk digosok pada muka. Setelah beberapa minit, bersihkan dengan air yang mengalir. Amalkan setiap tiga kali sehari.


Panau


Jika anda memiliki masalah kulit seperti panau, gunakan belimbing buluh segar untuk menghilangkannya. Ambil 10 biji buah belimbing buluh, tumbuk halus dan tambahkan sedikit kapur sirih. Sapu pada kulit yang dijangkiti panau. Biarkan selama lima minit dan bersihkan dengan air.


Menurunkan Tekanan Darah


Untuk turunkan tekanan darah, ambil air perahan belimbing buluh yang ditumbuk dan minum sebanyak dua hingga tiga kali sehari.


Sumber : Majalah Mingguan Wanita
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan