KELUMPANG JARI


Nama Botani:

Sterculia foetida linn

Nama Keluarga:

Sterculiaceae

Nama Biasa :

Kelumpang Jari

Klasifikasi:

Pokok tinggi dan besar

Jangka hayat:

Tempoh  jangka hayat panjang.

Tempat asal:

Afrika timur

Ciri-ciri:

  • Batang pokoknya lurus mencecah sehingga 40 meter tinggi, dengan ukur lilit sebanyak 3 meter.
  • Dahan-dahannya tersusun secara pusaran dan berkembang secara mendatar.Tersusun secara pusaran dan berkembang secara mendatar. 
  • Pokok Kelumpang Jari merupakan pokok berdaun lebat yang besar. Batang pokoknya lurus mencecah sehingga 40 meter tinggi, dengan ukur lilit sebanyak 3 meter. Dahan-dahannya tersusun secara pusaran dan berkembang secara mendatar. 
  • Kulit kayu: Licin dan kelabu. 
  • Daun: Tumbuh berumpun pada penghujung dahan-dahan kecil, dengan bau yang tidak menyenangkan. Bentuknya seakan-akan jari, dengan 7 hingga 9 daun kecil. Daun kecil itu menirus dan berbentuk elips atau lanseolat elips (iaitu seakan-akan tombak). Panjangnya daun kecil ini antara 10-17 sentimeter. Petiolnya (tangkai daun) pendek antara 12.5-23 sentimeter. 
  • Bunga: Agak besar, antara 10-15 sentimeter panjangnya. Bunga ini bercabang-cabang dalam bentuk berumpun, dan tumbuh hampir pada penghujung dahan. Warnanya hijau atau ungu muram. Bunga ini adalah uniseks, dengan bunga jantan dan bunga betina tumbuh pada pokok-pokok yang berasingan. Kaliksnya berwarna jingga muram, dan dibahagikan kepada lima bahagian yang berpisah hampir sehingga pangkalnya. Panjang lobus kaliks 1-1.3 sentimeter. Folikelnya berwarna merah darah, 7.6-9 x 5 sentimeter, amat kukuh, dan pada dasarnya, berkayu. 
  • Biji: Bilangan biji antara 10-15. Warnanya bak sabak, dengan kulit rudimen yang berwarna kuning. Bentuknya bujur, dengan panjangnya antara 1.5-1.8 sentimeter.

Kegunaan Landskap :

Sebagai teduhan.

Lokasi:

Di tepi-tepi jalan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan