FAKTA SAINS (TIGA)


Tahukah Anda?

Itik merupakan keluarga burung yang mampu terbang dengan kelajuan yang tinggi. Itik Mallard misalnya, boleh memecut pada kelajuan 105 kilometer sejam pada satu-satu masa.


Tahukah Anda?

Terdapat sejenis ketam dari jenis ‘Robber Crab’ yang berupaya memanjat pokok palma untuk menjatuhkan buahnya untuk dimakan. Ketam ini boleh didapati di Selatan Pasifik dan berukuran 45 sm panjang.


Tahukah Anda?

Jalan raya konkrit mempunyai celah-celah di antara kepingan-kepingan konkrit. Hal ini membolehkan pengembangan kepingan konkrit pada hari panas dan mengelakkan keretakan jalan raya.


Tahukah Anda?

Kebanyakan logam berbentuk pepejal, bagaimanapun ada juga logam yang berbentuk cecair. Antaranya ialah merkuri. Merkuri digunakan dalam termometer untuk menyukat suhu.


Tahukah Anda?

Besi boleh berubah menjadi cecair apabila dipanaskan sehingga takat leburnya. Takat lebur besi ialah 1538 oC. 


Tahukah Anda?

Badak sumbu ialah ahli pasukan bomba semulajadi di dalam hutan. Haiwan ini mempunyai sifat semulajadi untuk memadamkan api dengan menggunakan kakinya.


Tahukah Anda?

Gajah Afrika adalah haiwan darat yang terbesar. Ia mempunyai ketinggian sehingga 3.5 m dan berat badan sehingga 7 tan atau 7000 kg. Gajah menggunakan telinganya yang besar untuk mengipas dirinya.


Tahukah Anda?

Dalam mentol lampu, arus elektrik mengalir melalui wayar halus yang dinamai filamen. Filamen akan menjadi panas sehingga memancarkan cahaya.


Tahukah Anda?

Apabila landasan kereta api dibina, ruang kecil disediakan di bahagian penyambungnya. Ini bertujuan untuk mengelakkan landasan menjadi bengkok akibat pengembangan besi landasan itu ketika cuaca panas.


Tahukah Anda?

Sebaru merupakan teleskop terbesar di dunia, bergaris pusat 8m dilengkapi sistem pancaran infra merah yang dibina sejak tahun 1991 di kemuncak Gunung Mauna Kea, Hawaii setinggi 4,200m. Struktur operasinya dikawal oleh 264 buah komputer dan dijadualkan beroperasi pada tahun 2000.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan