FAKTA SAINS (SATU)


Tahukah Anda?

Ular tidak mempunyai gegendang telinga. Ia tidak boleh mendengar bunyi, tetapi reptilia  ini mempunyai deria getaran seperti hentakan langkah manusia dan sebagainya.


Tahukah Anda? 

Kayu terkeras dan terberat datangnya dari pokok kayu besi hitam (olealaurifolia) yang tumbuh di Afrika Selatan. Satu meter padu kayu ini beratnya hampir 1.5 tan dan ia tidak boleh terapung.


Tahukah Anda? 

Cheetah merupakan haiwan yang terpantas di dunia. Haiwan ini boleh berlari selaju 96 km/j.


Tahukah Anda?

Burung kiwi adalah sejenis burung yang tidak boleh terbang. Ia hanya boleh didapati di New Zealand. Selepas burung kiwi betina bertelur, kiwi jantan akan mengeramkan telur-telurnya hingga menetas. Tetapi apabila ada musuh menghampiri, kiwi jantan yang ketakutan akan lari meninggalkan telur-telurnya.


Tahukah Anda?

Ratu anai-anai biasanya berukuran 12 sm dan mempunyai jangka hayat selama 50 hingga 70 tahun. Sehingga kematangannya, ia mampu menghasilkan sebanyak 36,000 biji telur selama 50 tahun.


Tahukah anda?

Ulat gonggok adalah keluarga Antropoda yang mempunyai banyak kaki adakalanya mencecah 1000 kaki. Bentuk tubuhnya adalah bentuk bulat. Badannya bersegmen-segmen, pada dua segmen badannya yang bersambung itu, terdapat dua pasang kaki.


Tahukah Anda?

Lipan adalah antropoda yang mempunyai badan fleksibel, bersegmen-segmen dan banyak kaki. Setiap segmen badannya mempunyai sepasang kaki. Serangga ini adalah karnivor yang menggigit mangsa dengan sesungutnya yang mengeluarkan bisa.


Tahukah Anda?

Electrophorus Electricus, belut elektrik dari Amerika Selatan mempunyai kuasa elektrik 650 voltan iaitu dua kali ganda kuasa belut elektrik biasa (250 voltan) sehingga berupaya membunuh seekor kuda.


Tahukah Anda?

Kulit mengeluarkan sejenis minyak yang dinamakan sebum yang menahan air daripada masuk ke dalam badan waktu mandi dan sebagainya. Sebum juga menahan bendalir keluar daripada badan kita.


Tahukah Anda?

Ikan paus narwhal (monodon monoceros) berukuran antara 3.5 – 5 meter panjang, tidak ada sirip dorsal, mempunyai hanya dua batang gigi. Bagi yang jantan, gigi kiri akan tumbuh menjadi taring dari bibir atas dan tumbuh hingga 2.7 meter panjang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan