FAKTA SAINS (DUA)

Tahukah Anda?
 
Escherichia Coli (E-Coli 0157 : H7), sejenis bakteria yang terdapat dalam daging dan susu lembu. Ia boleh menyebabkan sindrom Hemolytic Uremic dan radang usus besar. Kira-kira 200 dalam 20,000 orang mati disebabkan bakteria ini setiap tahun.


Tahukah Anda?

Orang yang pertama menjejak kaki ke bulan ialah Neil Armstrong, angkasawan Amerika pada 21 Julai 1969.


Tahukah Anda?

Ikan paus biru ialah haiwan yang paling besar di dunia. Ikan ini boleh membesar sehingga melebihi 30 meter panjang dan mempunyai berat badan melebihi 160 tonne. Berat ikan paus ini adalah sama dengan jumlah berat bagi 25 ekor gajah Afrika.


Tahukah Anda?

Bunga Rafflesia yang tumbuh di Hutan Asia Tenggara ialah bunga yang besar di dunia. Bunga ini mempunyai diameter 90 cm berat 7 kg.


Tahukah Anda?

Pokok periuk kera memerangkap serangga yang hinggap padanya. Dalam alam ini terdapat lebih kurang 500 jenis tumbuhan yang memakan serangga.


Tahukah Anda?

Kadang-kala kita mengalami kesukaran membuang najis. Keadaan ini disebut sembelit. Sembelit berlaku akibat kita kurang meminum air dan kurang memakan buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari.


Tahukah Anda?

Badak sumbu putih adalah mamalia kedua terberat di dunia selepas gajah. Beratnya mencapai hingga 3.6 metrik tan dan membesar sehingga 5 meter panjang. Sumbunya bukan daripada tulang tetapi hanya gumpalan rambut yang mampat berukuran 1.5 meter.


Tahukah Anda?

Berat seekor harimau kumbang (dari jenis bulu kuning tompok hitam) boleh mencecah sehingga 68 kg. Harimau kumbang adalah haiwan darat yang paling pantas di dunia. Ia terkenal kerana kepantasannya berlari dalam jarak jauh dengan kelajuan sehingga 113 km/j.


Tahukah Anda?

Bakteria boleh membiak dengan cepat dalam keadaan tertentu. Satu bakteria akan terbahagi dua dalam masa 20 minit. Kira-kira satu jam kemudian 500 lagi akan terhasil dan bagi tempoh 8 jam terdapat lebih kurang satu juta bakteria.


Tahukah Anda?

Ikan linang kuning (Anguilla mauritiana) sejenis ikan air tawar yang bertelur dan menetas di dasar lautan dalam terutamanya di Lautan Hindi. Selepas bertelur ikan linang betina  akan mati, telurnya akan terapung dan menetas menjadi larva dan bertukar menjadi anak ikan. Anak-anak ikan ini akan berenang ke sungai air tawar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan